FORUM

ARRANGEMENTER

Quizkalenderen Finn din pubquiz Norgescupen

QUIZ-STOFF

Diverse quizer QuizDan QM Podcaster Internasjonal quiz Quizlenker Dette bør du kunne

MESTERSKAP

EM VM NM Nordisk Norway Open Rankinglister Analyser og tabeller

OM NQF

Medlemskap Styret Hvem og hva er NQF? Kontakt oss Formelt

NM 2017: Informasjon og påmelding

Takk for en fantastisk helg på Fornebu, alle sammen!

Spørsmål og svar

Lag 5. omgang, spørsmål

Lag 5. omgang, svar

Kahoot

Lenkene til Kahoot-quizene er nå offentlige så du kan spille selv!

Kahoot 1. omgang

Kahoot 2. omgang

Kahoot 3. omgang

Kahoot 4. omgang

NB: Kahoot regner bare ut poengene omgang for omgang. Skal du sammenlikne med scorene til NM-deltakerne, må du summere scorene fra de fire omgangene selv.

Resultater

Par, NM 2017

Vi gratulerer vinnerne Thomas Kolåsæter og Lars Heggland!

Juniorlag, NM 2017

Vi gratulerer vinnerne Thomas Kolåsæter og Lars Heggland!

Individuelt, NM 2017

Vi gratulerer Thomas Kolåsæter med tittelen individuell norgesmester i quiz 2017!

Lag, NM 2017

El Diablo en el Ojo ledet fra start til mål og tok en soleklar seier i lagkonkurransen i Quiz-NM 2017.

Kahoot, NM 2017

Vi gratulerer Geir H. Kristiansen som tidenes første norgesmester i Kahoot!

Samarbeid med Choice-kjeden

NQF har inngått et samarbeid med Nordic Choice Hotels som gir rabatt på hotellovernattinger gjennom hele året for alle medlemmer – også etter NM. To prosent av prisen for hotellrommet gis tilbake til Norges Quizforbund. Vi vil også få gunstige priser på leie av lokaler til andre arrangementer senere, om vi ønsker det. Mer informasjon her. Prisene vil variere gjennom året og er typisk 15-20 prosent rabatt.

Påmelding – NB: Arrangementet er avsluttet

Påmeldingsfristen til NM har gått ut, men vi har fremdeles noen ledige plasser i konkurransene. I tråd med tidligere praksis legger vi til kr 100 per deltaker for å dekke ekstra kostnader til administrasjon for hotellet og arrangørene.

Prisene er nå:
Individuelt kr 420 (inkl lunsjbuffet)
Par kr 560 (inkl småmat av typen bagel/wrap)
Juniorlag kr 1000 (inkl småmat av typen bagel/wrap)
Lag kr 2500 (inkl middagsbuffet)

Kontonummeret til NQF er: 0539.44.76449
Kan også betales på Vipps: Velg «Kjøpe noe» og søk opp Norges Quizforbund, eventuelt skriv inn nummeret 65635.

Merk innbetalingen med ditt navn og hvilke(n) konkurranse(r) påmeldingen gjelder. Send navn på alle deltakere i lag og par til quiznm2017@gmail.com så snart som mulig.

Siden det er begrensede muligheter til kjøp av mat på og i nærheten av hotellet, har vi valgt en løsning hvor mat er inkludert i prisen.

Kahoot-quiz: Her er det fremdeles mulig å melde seg på via deltager.no, påmelding her. Fristen går ut fredag 15. september kl.16.00. Les mer om konkurransen!

Deltakelse koster kr 100 per person. Inkluderer kaffe, te og enkel servering.

Premier

Dette kan du vinne:

I tillegg til at topp seks premieres i alle konkurranser, er det premier til årets debutant og årets klatrer (den som har forbedret seg mest fra i fjor) i den individuelle konkurransen.

Tidsskjema

Fredag 15. september
19.30 – 23.00: Parkonkurranse og juniorlag. Premieutdeling til slutt.
Hotellbaren er åpen ut over kvelden og natten.

Lørdag 16. september – NB! Merk endringer
10.00 – 13.30: NM individuelt, innledende runder, inkl NM individuelt junior
13.30-14.30: Lunsj – inkludert for alle deltakere i individuell konkurranse.
– Pause –
15.30-16.00 Generalforsamling i NQF
16.00 NM individuelt, finale. Premieutdelinger for individuelle konkurranser samt for Norgescupen 2016 og VM 2017.
Etter det (tidligst 16.30): Lag-NM inkl premieutdeling
Hotellbaren er åpen ut over kvelden og natten.

Søndag 17. september
10.30 – ca 12.30 NM i Kahoot (individuelt)

Stedet

Årets NM foregår på Quality Expo Hotel på Fornebu utenfor Oslo. Buss 31 går hele døgnet fra Oslo sentrum og Lysaker stasjon, hvor Flytoget også stopper.

Holdeplassen er Fornebuparken, og hotellet er på andre siden av veien (som krysses gjennom en fotgjengerundergang). Inngangen til hotellet er under skiltet Aker Solutions i bygningen vis-a-vis Telenor Arena. Resepsjonen og konferanseområdet, der mesterskapet foregår, ligger på venstre hånd, etter at man har passert kafeen.

Mer om hotellet: https://www.nordicchoicehotels.no/quality/quality-hotel-expo/

Overnatting

Fristen for å være garantert rom til spesialpris er gått ut, men det er fremdeles mulig å bestille rom ved å henvende seg til hotellet på telefon eller mail med referansekoden under og høre om det fremdeles er rom igjen til spesialprisen – men dette er altså ikke garantert.

Spesialprisene for deltakere i NM i quiz er 790 for et enkeltrom per natt, og 890 kr for et dobbeltrom per natt.

Slik bestiller du: Send e-post til q.expo@choice.no eller ring 67 11 70 00 og oppgi referansekoden GR004016. Oppgi om du ønsker enkelt- eller dobbeltrom, navn på deg selv og ev. den du deler dobbeltrom med og hvor mange netter du vil booke.

Årets nyhet: NM i Kahoot – alt du lurer på

Etter ønske fra flere utvider vi i 2017 NM til søndagen. Vi har nå inngått et samarbeid med Kahoot, og søndag blir det kåret en norgesmester i Kahoot-quiz.

Hva er Kahoot?
For dem som ikke kjenner Kahoot: Man deltar i quizen via sin egen smarttelefon, nettbrett eller bærbar pc/mac.

Alle spørsmålene har fire svaralternativer. Det er om å gjøre å trykke på symbolet som står ved det riktige svaret.

Når skjer det?
Søndag 17. september kl. 10.30 i Expo-salen (den største salen).

Hvordan er konkurransen i NM?
I NM blir det fire runder med 25 spørsmål i hver. De fem første spørsmålene i hver omgang er knyttet til et videoklipp. Du får poeng for riktige svar og for hvor raskt du svarer.

Kan jeg spille foran PC-en hjemme?
Nei. Konkurransen er kun for deltakere som er fysisk til stede på Fornebu. Vi hadde et ønske om å streame arrangementet, men dette lot seg dessverre ikke gjennomføre.

Må jeg være med på de andre konkurransene i NM for å bli med på Kahoot?
Nei, Kahoot-NM er åpent for alle.

Hva får jeg for hundrelappen min?
De 100 kronene i deltakeravgift dekker, i tillegg til en finfin quiz, kaffe, te og enkel servering samt andre kostnader knyttet til NM-arrangeringen. Fristen for påmelding i Kahoot er enda senere enn NM for øvrig: Fredag 15.09. kl. 16.00.

Og hvor melder jeg meg på?

Som de andre konkurransene, på deltager.no.

Er det vanskelige spørsmål?
Spørsmålssettet er balansert sammensatt med tanke på temaer, men har tidvis en mer «lettbent» karakter enn de øvrige NM-konkurransene. Den vil nok ha noen flere spørsmål fra kultur og underholdning og noe lavere vanskelighetsgrad.

Kan jeg teste en Kahoot-quiz?
Selvsagt kan du det. Her har vi fått noen quizer fra Kahoot som de lagde til lanseringen av en sesong med QI på BBC Brit:
Kahoot 1

Kahoot 2

Kahoot 3

Kahoot 4

Kahoot 5

Jeg lurer fremdeles på noe!
Send en mail til quiznm2017@gmail.com, så skal vi svare så godt vi kan.

Til slutt, noen Kahoot-vettregler
Sørg for å alltid ha ladet batteri, enten ved å ha ladet telefonen/PCen/nettbrettet helt opp før konkurransestart eller å ha med en powerbank. Det er ikke nødvendigvis så lett å få satt seg ved siden av et strømuttak i et så stort lokale som Expo-salen. Faller du helt ut på grunn av utladd telefon, er det ingen mulighet for å få deg med inn i konkurransen igjen.

Det er lurest å bruke 3G- eller 4G-nett på mobilen eller nettbrettet, om det er mulig. Hvis alle bruker hotellets wifi samtidig, kan visningen og oppdateringen bli hakkete.

Om det er en liten forsinkelse før alternativene kommer opp på skjermen, ta det med ro. Det er stor sannsynlighet for at dette skjer med alle og ikke bare deg, så forholdene er like for alle. Bare trykk så raskt du kan, så blir svaret ditt registrert.

Konkurranser

Konkurransene i NM 2017 vil være som følger:
• NM for par (lag på to personer); 4 omganger à 25 spørsmål.
• NM for juniorlag (inntil fire personer født 1991 eller senere), samtidig som par-NM med samme spørsmål.
• NM individuelt; 4 omganger à 25 spørsmål samt finaleomganger for de beste.
• NM individuelt for junior (født 1991 eller senere), integrert i NM individuelt.
• NM for lag på inntil fem personer; 5 omganger à 25 spørsmål.
• NYTT! NM i Kahoot-quiz (individuelt): 4 runder à 25 spørsmål.

Spørsmål

Lurer du på noe etter å ha lest informasjonen om påmelding og konkurransene? Send en e-post til quiznm2017@gmail.com!