FORUM

Medlemskap Styret Hvem og hva er NQF? Kontakt oss Formelt

NM 2009 – live overføring

Nyeste innlegg øverst.

Da takker vi for oss for denne gangen. Takk til deltagerne, med-arrangører og hjelpere, og vel møtt igjen neste år!

Overlegen seier til I Dårligste Laget, revansje fra i fjor, og storeslem for IDL! Sølv til Nerder av stål, seks poeng bak, og solide fire foran nummer tre. 3.plass til Hovedstyret av 1914, som hadde den beste sisterunden faktisk. I de tre siste rundene var de bare ett poeng bak IDL, og det ble en svak start som nok forhindret at de ble med i kampen om sølvet denne gangen. Fjerdeplassen var heller ikke truet, og laget Joker Sør tester Tryge Gran var 5 poeng foran fjorårsvinnerne, som denne gangen altså ikke hadde den helt nødvendig gliden i år. 6.plassen gikk til Kvintessensen, som bare var en dommeravgjørelse unna delt 5.plass og playoff.

Plass Navn R1 R2 R3 R4 R5 Total
28 Team Taxi 12 9 10 11 8 50
29 Reinert Holsteiner Lüftenwürst 9 7 11 12 9 48
30 Sydhavsalliansen 13 9 11 9 5 47
Det kommer til å gå litt i ett så snart svarene har blitt lest opp, så det blir antagelig ikke så mange oppdateringer de neste minuttene, men vi kommer tilbake med resultatene så raskt det er mulig. Vi er nå på spørsmål 20, ett av de tøffeste i quizen, men et par lag har kvalitet nok til å kunne klare dette likevel: Navn på 1700-talls britisk møbeldesigner.

Vi er halvveis i 5. omgang, og det ser ut til at det er en liten spenningsfaktor igjen, ved at Nerder kappet innpå 1 poeng i fjerde omgang, og nå er fire bak. Umulig er det ikke, men Nerder må antagelig prikke alle sammen rett i siste omgang.

Vi får snart resultatene fra 4.omgang, og når 5.omgang er over blir det fullt trøkk på å få rettet ferdig 5.omgang også, slik at vi kan kåre vinneren.

Vi kommer til å starte 5. omgang ganske umiddelbart etter at svarene for 4. er lest opp. Vi er i gang med 5.omgang, men rapporteringen går litt tråere nå, etter 12 timer.

Vi er på spørsmål 19 nå. Dikt på spørsmål 20 følger. Spørsmål 21: muslimsk kinesisk minoritet. Spørsmål 22: Norsk blogger som er listekandidat før Høyre. Spørsmål 23: Mer pronomen! Nå også med matematikkopplysning! Spørsmål 25: Hvilken gruppe hadde hit’en All Right Now i 1970?

Det ser ut til at det skal bli tøft å komme i kapp med IDL i år, det er vel kun Nerder av Stål som har noe i nærheten av realistiske muligheter til det. Hvis ledelsen holder seg også etter neste omgang, så gir de aldri i verden fra seg en fempoengs ledelse i siste omgang. Og hvis så skjer vil dette innlegget bli slettet! :-D

Stillingen etter 3 runder:
Plass Navn R1 R2 R3 Total
26 Sydhavsalliansen 13 9 11 33
29 Team Taxi 12 9 10 31
30 Reinert Holsteiner Lüftenwürst 9 7 11 27
Vi må videre, og er nå i gang med fjerde omgang. Jeg bevilger meg en øl! Og for en gangs skyld har jeg fortjent den.

Skarp protest på et av spørsmålene i tredje omgang, det ble oppgitt et feil årstall på lydspørsmålet, som medførte at et av lagene strøk det riktige svaret. Det er sterkt beklagelig, og vi beklager jo dette, men vi har likevel valgt å opprettholde svaret vårt og spørsmålet. Det er utvilsomt riktig at musikken stammet fra denne musikalen, og spørsmålet var ment som et lydspørsmål, og det er dermed kjernen i dette spørsmålet. Av hensyn til dem som besvarte dette riktig har altså valgt å opprettholde poenggivningen. Med så mange spørsmål er det nesten uunngåelig at det skjer en eller annen feil, den kan skje sent i prosessen, en tastefeil ett eller annet sted,som ikke blir fanget opp, eller rett og slett sløvhet fra vår side. Det lages svært mange flere spørsmål enn det deltagerne blir utsatt for, og det er en lang, lang prosess med utvelgelse. Men feil skjer likevel, vi må ta en avgjørelse når disse oppstår, og noen vil kunne mislike denne avgjørelsen, uansett hva den blir. Det er heller ikke gitt å si hva som er minst feil avgjørelse i slike tilfeller. Når feilen er erkjent, avgjørelsen er tatt, og beklagelsen gitt, så er det ikke så mye mer vi kan gjøre fra vår side.

Siste spørsmål i tredje omgang, et kutt fra en musikal, men hvilken musikal? Det som deltagerne ikke får oppleve i dag, er at ordet «selvfølgelig» nevnes når svarene blir opplest. Her er ingenting selvsagt, selv om noen spørsmål nok vil kunne oppnå en 100% score.

Når vi begynner å nærme oss slutten, skal også arrangørstaben få bevilge seg en øl! Vi har nå vært på farten siden klokken halv ti i morges, så økten blir nok over 12 timer før det hele er over. Det er ikke noe mindre anstrengende for deltagerne heller, de som nå gjennomfører sin tredje konkurranse, og snart har passert 300 spørsmål.

Tredje omgang går mot slutten, og dernest blir det en litt lengre pause før de avsluttende to omgangene.

Selv de lagene som kjemper i bånn av tabellen har anstendige score – dette er ikke en lett quiz! Den ligger langt over gjennomsnittet av en vanlig pubquiz! Nå fikk deltagerne nettopp spørsmål om hvem som har klubbrekorden på 100 meter i friidrett i Kongsberg IF med tiden 10.8!
De fikk en del fler opplysninger etter hvert, blant annet at denne mannen innførte bruken av nasjonalbudsjettet i Norge.

Resultater etter to omganger:
Plass Navn R1 R2 Total
28 Fyrbøterlogen 11 9 20
28 Dubious Absolutes 13 7 20
30 Reinert Holsteiner Lüftenwürst 9 7 16
IDL ligger altså veldig godt an etter 2 omganger, og de kan altså ta hjem alle titlene, med unntak av junior, hvor de vel var noe over aldersgrensen. Ikke overraskende får de hardest kamp av fjorårsmesteren og 2007-mesterne.

Resultater etter andre omgang: IDL holder koken, og med unntak for Nerder av Stål, rykker de fra alle andre lag: IDL 42
Nerder 38
El Diablo 37
Joker/Trygve 37
Teflonpannene 36
Kvintessensen 34
Definite Maybes 34
Hovedstyret 33
Spørsmål 9: Hvilket latinsk navn har landets største butikkjede for personlig pleie? Spørsmål 10: Norsk oseanograf, som laget en bølgevarslingsmodell som ble brukt under invasjonen i Normandie?

Har et sted som omtales i norske folkeeventyr fått sitt navn etter noen øyer utenfor Oman? Det skal deltagerne finne ut. Neste spørsmål er også snakk om geografiske øyer, men nå koblet til historien. Hva het Konstantin den stores mor, som har gitt navn til noe geografisk?

I tredje omgang, og i NM for øvrig, får nok deltagerne en del spørsmål som ikke er så vanlige på pubquizer. Spørsmål om blåalger for eksempel.

Vi er nå i gang med 3.omgang, deltagerne fikk et fint spørsmål om smøreost, som alle er så glade i. Det ble tett fulgt opp av et fleip eller fakta-spørsmål om hvilket fjell som ikke finnes, før vi nå er på en amerikansk-klingende bille.

Da er vi på siste spørsmål i 2. runde, det spilles norsk jazz.

Lag, 1: omgang:
28 Fyrbøterlogen 11 11
28 Tempo Corvette 11 11
30 Reinert Holsteiner Lüftenwürst 9 9
Resultater etter 1. omgang: En klar ledelse til I Dårligste Laget (IDL), med hele 22 poeng , tre poeng foran et trekløver på 19: El Diablo en el Ojo, Folkeaksjonen for Fraflytting fra Finnmark, og Joker Sør tester Trygve Grans skiskole. På 18 finner vi Nerder av stål, mesterne fra 2007. Bergens-laget Definite Maybes har også 18, mens det er en haug lag på 17 og 16 poeng.

Foreløpig ingen resultater fra 1. omgang….Jo, nå er de klare, men jeg har fortsatt ikke tilgang til dem elektronisk, men dette kommer forhåpentlig.

Vi er halvveis i andre omgang. I fjor var det svært høye score etter en omgang, det skal bli spennende å se om denne tendensen holder seg. Vanskelighetsgraden er i gjennomsnitt ca 1 tidel høyere enn i fjor.

Vi er på spørsmål 11, et spørsmål om en tresort. Nå kommer antagelig snart resultatene for 1.omgang. Spørsmål 12 dreier seg om hva den svenske produsenten Aktiebolaget Urfabriken lager nå, og det er ikke ur vi er ute etter.

Nå fikk akkurat deltagerne et dyrespørsmål med vanskelighetsgrad 8 eller 9, et spørsmål om en primitiv hjorteart, som også kalles bjeffende hjorter. Her blir det nok mange smultringer.

Utover i quizen vil vanskelighetsgraden øke jevnt, og 4. og 5.omgang er de antatt vanskeligste. Dette med vanskelighetsgrad er dog subjektivt, og den relle vanskelighetsgraden vet vi ikke før vi har analysert, og funnet ut hvem som faktisk har svart riktig på de ulike spørsmålene. Det viser seg likevel at våre anslag jevnt over er riktige i gjennomsnitt. Det vet vi, fordi vi har beregnet en gjennomsnitts vanskelighetsgrad for hver omgang, basert på hvor vanskelig hvert enkelt spørsmål er, etter en skala fra 0-9. På denne skalaen er 0-2 å anse som et nivå for barn. Vanskelighetsgrad 3 er første voksennivå, og er en såkalt «planke». Det betyr relativt enkelt, men ikke så enkelt som Hva er hovedstaden i Norge, som er på nivå 1 eller 2. Nivå 4 er også ganske lett, men littegrann vanskeligere, og både 3 og 4 er plankenivå, mer eller mindre. Vanskelighetsgrad 5 er selve mellomnivået, noe de fleste kan tenkes å kunne, hvis de ikke er helt uinteressert i temaet/kategorien. På nivå 6 og 7 begynner det å bli riktig vanskelig, men fremdeles ikke umulig. På nivå 7 skiller det ganske mye mellom de beste og dårligste lagene. Nivå 8 og 9 kommer det ikke mange spørsmål av i NM, men noen blir det. Disse spørsmålene er på internasjonalt nivå, og det er her man særlig kan score såkalte solopoeng, ved være det eneste laget som kan svare på et spørsmål med denne vanskelighetsgraden, og selv blant de beste i NM så finner man bare noen få som vet dette.

Vi er i gang med 2.omgang. Det er trøkk i baren når det blir så korte pauser, så vi har tillatt en litt forsinket inntreden for de som fortsatt står i barkø.

Fuglespørsmålet ble med ett noe klarere da svaret ble lest opp: Gjøk og sisik, trost og stær! Det blir spennende å se på analysen hvor mange lag som klarte dette spørsmålet! For det blir selvfølgelig analyse senere, det kan hende det vil ta noen dager, men den kommer. Her vil også de lagene som ikke er med i medaljekampen få se om de klarte noen vanskelige spørsmål, som bare de eller noen få andre lag klarte.

Vi er tilbake, med nytt batteri. Første omgang er straks over. Vi samler inn og leser straks opp svar, og så er det nye runde med retting.

Der røyk batteriet i mikrofonen! Uheldig.

Første omgang lag er snart over. Andre omgang kommer til å starte ganske snart etter at svarene er lest opp etter andre omgang.

Sluttstilling, individuelt:
53 Anlaug Frydenlund 4 6 5 5 20
53 Trine Hardy 1 6 5 8 20
55 Siv Hammerseng 3 7 3 3 16
Spørsmål 16: Vanskelig økonomispørsmål med hint fra fysikken!

Vi er på spørsmål 14 i første omgang av 25. NM for lag består av 5 omganger. Trine Aalborg har nå sjansen til å bli trippelmester! Erfaringsmester blir ikke mesterskapet avgjort før i 5.omgang, og de siste årene har det vært svært knapp margin, selv etter 125 temmelig vanskelige spørsmål.

Da har jeg tatt over pliktene både som liveblogger og spørsmålsleser! Nå gjelder det å unngå surr i papirene.

I lag-NM leses spørsmålene opp ett og ett, og deltagerne får ca ett minutt per spørsmål eller mindre. Deltagerne fikk akkurat et spørsmål som ved første øyekast kan virke avsindig vanskelig, her skal de identifisere fire ulike fugler, men ikke ved art, her skal vi ha familie, slekt, familie og familie på disse fire. Vi kan love at når svaret kommer, vil det hele bli mye klarere, for noen og enhver.

Lag-mesterskapet er i gang, og vi har derfor ikke mulighet til å legge ut den komplette lista for individuelt ennå. Topp 6 ble: 1: Trine Aalborg
2: Stig Sanner
3. Thomas Kolåsæter
4. Dag Fjeldstad
5. Harald Aastorp
6. Christian Flermoe
Her skal det legges til at Dag Fjeldstad kun var ett poeng bak de tre medaljevinnerne. Disse måtte da ha ytterligere 5 spørsmål for å avgjøre mesterskapet.

TRINE AALBORG er Norgesmester individuelt 2009! Det var umulig å skille deltagerne etter 15 finalespørsmål, og dermed måtte vi over på ekstraspørsmålene. Der ble det også helt jevnt lenge mellom Stig Sanner, Thomas Kolåsæter og Trine Aalborg, men på siste spørsmål, et spørsmål om sjampo, intet mindre. At fargen på sjampo som fjerner gulfarge er lilla var det bare Trine som visste, og dermed ble det seier med ett poeng til Stig Sanner, og to til Thomas Kolåsæter.

I playoff om par-NM gikk det helt til sudden death i kampen om sølvet, da Dag Fjeldstad og Øystein Aadnevik klarte å kapre denne medaljen foran fjorårsvinnerne Thomas Kolåsæter og Lars Heggland.

Da er vi tilbake igjen, og skal straks i gang med playoff om sølvet i par-mesterskapet.Før det er det en liten premieutdeling for juniorene, og etter det blir det en meget spennende singelfinale.

1 Trine Aalborg / Lasse Midttun 21 20 23 20 84
41 Eskil Åsmul / Thomas Misund Hansen 10 12 13 35
42 Harald Groven / Arne Morten Moe 13 8 11 32
43 Ivar Winjum / Marianne Winjum 10 6 5 5 26
Resultatene etter to omganger foreligger straks…det vil si nå ble oppdateringen forsinket, og det skyldes at vi prioriterer retting. Det er mange med, og vi ønsker at deltagerne skal få scoren sin så fort som mulig. Det betyr nok at vi kommer med fullstendig resultatliste som den neste. Det er ingen finale i par, så med mindre det blir utslagsspørsmål, så har vi en vinner snart. Imidlertid er det særdeles jevnt så vi kan ikke utelukke at det går til ekstraspørsmål.

Svarene til 2.runde leses opp, og deretter blir det en halvtimes pause for deltagerne. 3. omgang starter da altså kvart på tre.

Par: 2. omgang har startet, med musikk, men klokka begynner ikke å gå før musikken er slått av. Grunnen til dette er at en del finner det forstyrrende å ha musikk i bakgrunnen, derfor kompenserer vi for dette med tilsvarende tid. 13.57: klokken startet.

Single: To av de som var i finalen i fjor røyk ut i år, Truls Flatberg og Jon Strøm ble hhv nummer 11 og 12 i år.
To som startet veldig bra, begge med 20 poeng, havnet på 15. og 17.plass til slutt: Mats Bergstrøm og Hallgeir Dale. For Dale var det siste omgangen, som stort sett nok er litt vanskeligere enn de foregående, som ble tøffest, og en 13-score i siste runden betød 67 poeng til slutt, 9 poeng fra finale. Likevel en veldig god innsats, og 20 poeng i første er for eksempel likt med regjerende mester Dag Fjeldstad.
Lasse Midttun lå på andre plass etter en førsterundescore på 22, men stabiliserte seg så på 17-runder resten av quizen, og var med det 3 poeng unna finaleplass i år. Uansett et veldig gledelig comeback av 2005-mesteren.

1. omgang par er straks over.

Den som var nærmest finalebord uten den litt nødvendige gliden til å albue seg frem helt til bordet, ble Karen Skjånes, som med 75 poeng var ett fattig poeng unna finalen. Den 6. og siste plassen gikk i år som i fjor til Christian Flermoe, denne gangen på 76 poeng. Toppscorene tyder ellers på at det var noe lettere i år, med Trine Aalborg i ledelsen på 85 poeng, det samme som Dag Fjeldstad hadde til slutt i fjor, altså etter 115 spørsmål. Dag er da også hakk i hel, med 84 poeng, og det ligger an til en forrykende finale! Thomas Kolåsæter og Stig Sanner er heller ikke hektet av på noen som helst måte, og begge de to kan fortsatt knipe gullet, med en sterk finish. Sanner ledet for øvrig helt klart etter første omgang, med bare en feil i omgangen.Deretter gikk scoren gradvis nedover, og Stig er nå forbigått av tre spillere. Ingen av de i teten har hatt noen virkelig dårlig omgang, den dårligste omgangscoren i topp 6 er en 17-runde,

Etter en del forsinkelser er live-oppdateringen i gang igjen. Single-kvalifiseringen er ferdig, dvs for de fleste av deltagerne er drømmen om en plass ved finalebordet nå en saga blott for i år, men for 6 av deltagerne fortsetter spetakkelet! Vi har også kåret en junior-Norgesmester, vinner ble Tormod Brekkevoll, som med 53 poeng var 2 foran Jarle Kvåle på andreplass, og med Jong Inge Kolden på 49 poeng og bronse. Vi gratulerer! Premieutdelingen vil foregå senere i dag.

Par-NM er i gang! 13.33: Første omgang vil da være over 13.48

53 Anlaug Frydenlund 4 6 5 5 20
53 Trine Hardy 1 6 5 8 20
55 Siv Hammerseng 3 7 3 3 16
Resultatene er i ferd med å printes. Før nettoppdateringen skal deltagerne få hver sin resultatliste for å se hvordan de ligger an, men også for å kunne klage hvis de mener de har fått feil poengsum.

8 eller 9 av deltagerne er meldt som juniorer, født 1983 eller senere. Vi skal altså kåre en egen junior-Norgesmester i år.

Deltagerliste singel:
54 Odd Rune Heggheim
55 Geir Hermansen
56 Per Erik Monsen

Da er vi straks klare til å starte 3.omgang: 11.50. De to første omgangene er også ferdig rettet, så snart foreligger resultatene. Foreløpige prognoser taler for at Stig Sanner har tatt en tidlig ledelse, med hele 2 poeng! Toppscoren for andre omgang av de jeg har sett så langt lå på 21 av 25 mulige. Arkene er rettet, men scorene må pønsjes også, og derfor tar det litt tid. Vi kommer også senere til å dobbeltsjekke scoren for alle de som kniver om en kamp ved finalebordet.
To protester så langt, og en ble tatt til følge: Hakkenål ble godkjent for heklenål.
Ellers overraskende få spørsmål som ingen har besvart rett i andre omgang. Finske Arabia, blomsten Balderbrå og den italienske regionen Puglia er kjent stoff for flere av deltagene.

Da er 2. omgang over, vi samler inn, leser svar, og så blir det en pause, ca 20-25 minutter.

Det er 3 minutter igjen av 2.omgang. Så en 5-10 minutters pause. Deltagerne får for øvrig beskjed når det er 5 minutters tenketid igjen, og dernest når det er 2 og så 1 minutt igjen.

Fordi det er såpass mange med, vil vi i single nok ligge en del etter med resultatsoppdateringene. Det tar tid å rette 55×25 spørsmål, så vi kan ikke regne med resultater før 2.omgang er over.

Vi vil allerede etter første omgang få en klar pekepinn på hvem som vil være med i kampen om finalebord helt til slutt. I fjor var han som fikk siste finaleplass 6 poeng bak lederen etter første omgang, så det er på ingen måte kjørt i den kampen. Men den som har ambisjoner ikke bare om plass i finalen med om medalje også, vil få det tøft hvis han eller hun blir hektet av så tidlig.

Etter andre omgang blir det en kort pause, og deltagerne kan få kjøpt brus eller sterkere saker i baren. Etter hvert vil vi også legge ut mellomresultatene.

Det er relativt intenst å quizze på dette nivået, og de som skal være med i samtlige tre konkurranser vil nok merke det etter hvert, spesielt debutanter, som er vant til å få kanskje 50 spørsmål på en vanlig quizkveld. Overgangen til over 300 spørsmål, fordelt fra morgen til kveld, kan være en påkjenning.

2. omgang er i gang, kl 11.04, vi har foreløpig ingen resultater fra første omgang, dette vil komme etter hvert. Det er lagt opp til en litt myk start, så vi kan regne med mange høye score.

Da er 1.omgang ferdig, og svarene leses opp.

Vi er snart halvveis i omgangen, stemningen er ladet, det er umulig å peke ut noen tetgruppe så langt! Det vil senere forhåpentlig komme analyser, som vil vise hvordan de beste lå an underveis. Det har gått 10 minutter av første omgang. Staben går umiddelbart i gang med retting så snart omgangen er over og arkene innsamlet, mens deltagene starter på 2. omgang.

Å være tilskuer til NM i quiz er kanskje ikke den mest sprudlende publikumsopplevelsen! Deltagerne sitter musestille og tenker, og skriver av og til noe på arket sitt. Assosiasjonen til en lesesal på et bibliotek eller en eksamen er slående. Men mer omfattende pensum finnes knapt: Alt mellom himmel og jord, nå og i uminnelige tider, alt UTENFOR himmel og jord, nå og i uminnelige tider!

55 deltagere stiller i single, det er ny rekord, og en gledelig oppgang fra i fjor, da vi hadde 47 deltagere.

Gledelig nok er tidligere Norgesmester i single, Lasse Midttun på startstreken i dag! Lasse, til daglig journalist i Morgenbladet, vant altså det første mesterskapet individuelt, i 2005. Han har ikke vært med siden, og dette er derfor det første møtet i et mesterskap med den triple mester, Dag Fjeldstad.

NM i single har startet, første omgang vil være ferdig klokken 10.57, med påfølgende retting. Deltagerne får imidlertid bare en kort pause før neste omgang starter.

Rask gjennomgang av reglene. Single består av 100 spørsmål, fordelt på 4 omganger. I hver omgang har deltagerne 15 minutter til rådighet. Deltagerne kan ikke forlate lokalet under omgangene, dvs de får ikke komme inn igjen før neste omgang.

Okei, da er vi straks klare for start av Norgesmesterskapet i quiz 2009!
10.20: Ti minutter til start, single.
10.03: Registrering har begynt. Deltagerne er i ferd med å finne plasser, det er free seating i dag.

Da er arrangørkomiteen på plass, testing av utstyr. 25 minutter til registrering.
0830: NM starter altså med registrering til single, fra 10.00, og med start av konkurransen klokken 10.30. Inngangen kan være litt vanskelig å finne, da fasaden er inntyllet i plast pga oppussing. Den ligger imidlertid tvers over gågaten fra inngangen til Hotell Norge, med sponplater på begge sider. Inn der, og opp en etasje.

Christian Jebsen vanligvis på IDL, men reserve i år, er disponibel for lag som eventuelt mangler en 5. spiller i lagturneringen. Kontakt sekretariatet hvis dere mangler en spiller i morgen.

I Dårligste Laget vant en knapp seier i Det Åpne Bergensmesterskapet, et halvt poeng foran de lokale heltene Definetely Maybes!
IDL – Norgesmester 2005 og 2006, seiler dermed opp som en av de absolutte favorittene til å ta tittelen hjem i år! – Vi gjør imidlertid oppmerksom på at intet var å se til de regjerende mesterne El Diablo El Ojos, som slo nettopp IDL etter tie-break i fjor. El Diablo er imidlertid meldt i byen, og ligger sannsynligvis i hemmelig treningsleir og gjennomfører de siste ritualene før det braker løs i morgen!

Nå er det straks klart for oppvarmingsturneringen, åpent Bergenmesterskap på Hotell Admiral, klokken 20.00. NQF vet ikke helt hva som venter oss der, og de to hovedansvarlige for turneringen, Halck og Dahl, stiller sannsynligvis for sitt eget lag, Hovedstyret av 1914 der i kveld.

Lørdag satser vi på live overføring hele dagen, fra og med single. Antagelig blir det et intervall uten oppdateringer under rettingen, men så mye som mulig underveis blir det overføring. Nye innlegg havner øverst i bunken.

Da har NQF ankommet Bergen og har besiktiget lokalene: Festsalen til Handels og Sjøfartsforeningen, et strålende lokale. Høyt under taket, god plass, klassisk festlokale fra tidlig i forrige århundre.

Disse sidene oppdateres automatisk, du trenger ikke trykke laste siden på nytt. Intervallet under NM vil være hvert 10.sekund. Hvis sidene IKKE lastes, kan det være at du ha javascript avslått, eller at nettleseren ikke støtter oppdateringen. Trykk da Ctrl+F5 som vanlig for å laste siden. Det ser også ut til at oppdateringen er ustabil i Internet Explorer, og der ser det ikke ut til at hard reload virker en gang. Vi beklager dette, men anbefaler publikum å benytte en ordentlig nettleser (Firefox, Chrome, Opera).